Dit is één van de grootste problemen die ik tegenkom bij mijn spelers op toernooien (junior en senior). Spelers komen aan op een toernooi, beginnen te kijken naar wedstrijden terwijl ze wachten om zelf te kunnen spelen, praten met vrienden en dan worden ze plotseling op de baan geroepen, haasten ze zich om te proberen hun tas en partner te vinden… en dan 10 minuten later en staan ze 4-0 achter in de eerste set en begrijpen ze maar niet hoe dit komt!

Hetzelfde gebeurt bij vriendschappelijke wedstrijden, spelers klagen dat ze een hamstring hebben “verrekt” en houden geen rekening met het feit dat ze een half uur naar de club hebben gereden, direct op de baan zijn gestapt en voor de volle 100% zijn beginnen spelen. Lees hier meer padel tips.

Hier zijn 5 belangrijke redenen waarom je je moet opwarmen:

Tip 1 – voorbereiding voor je lichaam
Het spreekt voor zich dat er op dit gebied een hoop onderzoek is gedaan naar het belang van het opwarmen van de spieren om deze voor te bereiden. De voornaamste reden is zelfs dat tijdens de opwarming, je hartslag wordt verhoogd (circulatie) en zuurstofrijk bloed naar je spieren wordt gepompt om ze voor te bereiden op actie.

Tip 2 – voorbereiding voor je geest
Of het nu gaat om een training of een wedstrijd, het is de perfecte gelegenheid om even de tijd te nemen om na te denken over je laatste wedstrijd/training en de wedstrijd die komt. Dit kan gebruikt worden voor visualisatie of om na te denken over positieve aspecten van je spel of zelfs gewoon om je los te maken van je persoonlijke leven als je je voorbereidt om alles te geven op het veld. Spelers vinden vaak dat muziek helpt als onderdeel van deze routine.

Tip 3 – spreek met je partner
Het is misschien moeilijk om tijd te vinden om met je partner te praten tijdens je dagelijkse leven, maar de periode van 10-15 minuten voordat je een wedstrijd samen begint is een geweldige manier om erachter te komen hoe het met hem of haar gaat. Het is een goed moment om eventuele fysieke problemen die er op de dag zijn te bespreken en een kans om eventuele tactische situaties voor de komende wedstrijd te bespreken.

Tip 4 – Mogelijkheid tot trainen
De opwarming kan een prima moment zijn om te werken aan fysieke elementen van je spel waarvan je weet dat ze verbeterd moeten worden. Als je je bijvoorbeeld een beetje traag voelt, kun je ladderoefeningen toevoegen of als je voelt dat je beweeglijkheid beter zou kunnen zijn, kan je enkele behendigheidsoefeningen toevoegen. Er zouden een paar basisbewegingen moeten zijn om mee te beginnen, maar daarna is het een goed idee om je opwarming te personaliseren.

Tip 5 – Start meteen vanaf het eerste punt!
Dit is echt de belangrijkste reden voor een opwarming en dat is zodat je de wedstrijd volledig alert en klaar om te concurreren kan beginnen. Een langzame start in padel kan vaak resulteren in het verliezen van de eerste set, dus je wilt klaar zijn om te spelen zodra de eerste bal in het spel is!

TIP: voor in de winter is een thermoshirt aan te raden.

Training padel